A kamaszok igenis szeretnek beszélgetni. Egymással, azokkal a társaikkal, akik hasonlóan látják a világot, akik ugyanazt gondolják a tanárokról, a tanulásról, a csajokról/srácokról, amit Ő maga.
A szülő aggódik, mert a kérdésére: „mi újság?” a kamasz gyermeke rendszerint azt válaszolja: „semmi”. Gondolatban kicsit kibővítve: semmi olyan, amit veled szeretnék megbeszélni. Mert anyu/apu/nagyi érdekel-e téged, hogy
szörnyen áll a hajam?
vastag a combom?
szerelmes vagyok, de észre sem vesz/nem merem megszólítani?
nem állnak szóba velem a menők?
totál depis vagyok, de nem tudom megmondani mi a bajom?
tök ciki, mert folyton a szex jár a fejemben?
szeretnék discoba menni, de minek, úgysem vesz észre senki?
a többieknek annyi minden sikerül, ami nekem nem?
hiába tanulok, a felelésnél lefagyok
tehetetlen dühömben a falat ütöm
egy csomót hazudok, aztán persze szégyellem magam
ki vagyok én?!
úgy érzem, senki nem ért meg igazán
És így tovább. Mert ha a kamasz mégis megpróbálja megosztani a szülővel a gondolatait, érzéseit, a szülő azonnal segíteni akar neki. Megmondja, hogy:
jó a hajad, csak ne kenj rá annyi trutyit/ne kösd össze/ne fesd be, stb
a combod pont jó, és ne nézegesd annyit a tükörben
ez még nem szerelem/ha mégis az, akkor meg korai
ne is akard, hogy szóba álljanak veled a menők, azok csak belevisznek a rossz dolgokba
de hát mi bajod lehet, mikor mindent megkapsz itthon?
természetes, hogy a szexre gondolsz, de korai még az neked
táncolj együtt a többiekkel
gyakorolj többet és neked is sikerülni fog…
tanulj még többet, vagy más módszerrel
sportolj helyette, sok az energiád
mondj igazat, különben hogy bízzak benned?
te az én gyerekem vagy, és szeretlek…
én megértelek…
Csak szeretnél megérteni… - gondolja a kamasz, és bólogat, mivel szereti a szüleit és értékeli a jóindulatú törődésüket. A szülő pedig megnyugodva tovább rohan a dolgát végezni, és azért fohászkodva, hogy a gyerek kamasz kora érjen már véget.
A te gyermeked hogy kezdi a nyári szünetet?
Azok a kamaszok, akik részt vesznek a Kamasz önbizalom növelő tréningen, jól kezdik a nyarat. Nő az önismeretük, nő az önbecsülésük, csökkenek a gátlásaik, a szorongásaik. Magabiztosabbá válnak, mert megnő a személyes felelősségérzetük. Megtanulják felvállalni és elfogadni önmagukat. Megbarátkoznak önmagukkal, elkezdik elfogadni saját magukat. Megfelelő testképük lesz, az emberi kapcsolataik harmonikusabbá válnak. Jobban megtalálják a helyüket a világban, a családban, a barátok között.
Mutasd meg ezt a lehetőséget kamasz gyermekednek!
Nyugtasd meg, hogy ebben a csoportban csak az fog történni vele, amit ő is akar. Itt nincsenek kényszerek, nem kell megfelelni az iskolában megszokott elvárásoknak. Bizalmi légkörben, kortársak között reális önismeretet szerezhet, jól működő konfliktusmegoldó technikákat próbálhat ki. Önismereti játékokon keresztül hasonló korú társakkal találkozik, s annyit kap a csoporttól, amennyit ad magából. Elfogadó környezetben tükröt tarthat a társainak, és társai tükrében megláthatja saját magát is.
Örömmel értesítünk, hogy megnyílt Lelki Titkaink Mentálhigiénés Stúdió, Eger néven egri területi irodánk.
Az egri iroda feladata, hogy az egri és környékbeli egyéni és csoportos tréning igényeknak maradéktalanul megtudjunk felelni.
Aktuális egri tréning ajánlatunk:
Az életünk egyik nagy kérdése, hogy van-e munkánk, és ez a munka megfelel-e a vágyainknak, az elképzeléseinknek, jól érezzük-e magunkat a munkahelyünkön? Ha a munkahelyünket ijesztőnek, veszélyekkel telinek éljük meg, mindenképpen feszültek leszünk, és gyakran kudarcot vallunk. Ha a munkahelyi helyzetünket pozitívnak látjuk, akkor sikerre számítunk, és nyitottan reagálunk az eseményekre, és a helyzeteket önérvényesítő, asszertív módon tudjuk kezelni.
Kapunyitási pániknak „quarterlife crisis”-nek nevezik az – elsősorban értelmiségi - fiatalok azon életszakaszát, amikor el kell köteleződniük valamilyen szakma vagy hivatás mellett, s ezzel nagyjából egy időben a párválasztás, családalapítás komoly örömével és terhével is meg kell küzdeniük. Komoly szorongás kíséri a mindennapjaikat, hiszen úgy érzik, sok minden kimarad az életükből, és sokkal kevesebbek annál, akik lenni szeretnének.
Az iskola és az óvoda is nagyon megváltozott. A gyerekek agresszívebbek lettek, a szülők elégedetlenebbek, vagy közönyösek. A kollégák fáradtabbak, a vezetők frusztráltak. Az iskola elsősorban, de az óvoda is egyre inkább stresszel telt környezetté vált, s a kifáradás, a kiégés a legjobb pedagógusoknál jelentkezik, mert ők azok, akik igazán beleteszik magukat a munkájukba, s a legjobbat adják magukból. Több időt töltenek a munkájukkal, s sokkal jobban bevonódnak a társaiknál.
Takácsné Szigeti Ilona vagyok, pszichológus. Olyan dologban tudok segíteni, ami számodra fontos, de nehézséget okoz. 22 évig pedagógusként dolgoztam, majd átnyergeltem a szociális segítés területére. Vezetőként egy igen nehéz területen – a pszichiátriai- és szenvedélybeteg – ellátásban és szociális alapszolgáltatások vezetőjeként végeztem a munkámat. Az élet, e rejtett területei is ismertek számomra.
Felnőttként tanultam sok olyan – számomra érdekes dolgot – ami továbbvisz utamon, lehetőséget ad, hogy másoknak is segíthessek.
Jelenleg a Lelki Titkaink Mentálhigiénés Stúdió egri irodáját vezetem. Ha úgy érzed, hogy segíthetek, keress az elérhetőségeimen (eger@lelkititkaink.com, telefon: (0670)-315-7130). Biztosan megtaláljuk a számodra is megoldást.