Gyakran Ismételt Kérdések   E-mail
Keresés

Félelmetes gondolatok, pánikos viselkedés

Ne pánikolj, gyógyulj meg!

Félelmetes gondolatok, pánikos viselkedés - Ne pánikolj, gyógyulj meg!Sokszor elhangzott már, hogy a pánik a félelem betegsége. De hogyan alakul ki a félelem? A félelem klasszikus kondicionálással, azaz tanulással alakul ki. A tanulás alapja a társítás, és az ismétlődések száma. Minél többször fordul elő egy inger egy másik, közömbös inger társaságában, annál valószínűbb, hogy a közömbös inger a másik jelévé válik. Hogyan alakul ki ebből a pánik? Amikor valaki a moziban éli meg az élete első pánik rohamát, a mozi a pánik jelévé válik a számára, és attól kezdve elkerüli a mozit, mert a fejében a pánik és a mozi társul egymással. Ezt jeltanulásnak hívjuk.

A félelem és a pánik gondolatisága

A félelem (meg)tanulása nem tudatos tanulás, hanem az érzelmi agy vagy a limbikus rendszer munkálkodása. Ez a tanulás tudattalanul történik meg és nem tudunk ellenállni neki. A félelem tanulása jeltanulás, így rögződik a pánikos személyben, hogy a mozi „nemszeretem” hely, tehát elkerülöm. A mozi a pánik, a rosszullét jelévé válik.

A félelem és a pánik gondolatiságaAz agy limbikus rendszere a veszélyesnek ítélt ingert akár egyetlen előfordulás alkalmával megtanulja, és amikor az előjeleket tapasztalja (valaki arról beszél a társaságban, hogy jó filmet adnak a moziban), a félelem érzet elindul a pánik felé. Ugyanis elég a mozira gondolni, és már meg is jelenik a félelem, ami eljuthat akár egy pánikrohamig.

A félelem általánosulása vagy generalizálódása az a jelenség, amikor a veszélyes ingerhez (mozihoz) hasonló gondolatok is félelmessé válnak. Aki a moziban rosszul lett, az lehet, hogy attól kezdve kerüli a színházat vagy a koncert termeket is, hiszen mindegyikben közös az, hogy zárt helyen vannak, és a személy kínosnak érzi, hogy előadás közben felálljon és kimenjen, ezért bezártnak érzi magát. Pedig tudja, hogy nincs bezárva, de az érzés erősebb, mint a logika.

Félelmet nem csak saját tapasztalatból tanulhatunk, elegendő, ha látjuk, hogy valaki más félelmet keltő helyzetbe kerül. A rémtörténetek azért is olyan nagy hatásúak az emberre, mert a félelem ragadós, elég meghallgatni egy rémtörténetet, és máris félünk.

A félelem kialakulásának négy fő forrása:

  • van velünk született félelem, ez személyenként más-más erősségű

  • klasszikus kondicionálás révén, ingerek társítása következtében

  • megfigyelés útján – a saját élményeink megélése miatt

  • információáramlással, amikor mások történetei (filmek, könyvek, mások történetei) okozzák

A félelmi és a pánikos viselkedés

A félelmi és a pánikos viselkedésHa megtanulunk félni valamitől, akkor hozzátanuljuk azt a viselkedést is, ami a félelmünkhöz tartozik. A klasszikus kondicionálás a gondolkodásunkat, az úgynevezett operáns kondicionálás alakítja. Operáns kondicionálásról beszélünk abban az esetben, ha jutalmazzák a viselkedésünket, akkor azt minél többször alkalmazni szeretnénk, ha büntetik a viselkedésünket, akkor azt inkább kerülni fogjuk.

Az érzelmek logikája azt mondja, hogy ha elkerüljük a mozit, akkor ez jutalom, mert elmarad a pánikos rosszullét.

Ha azonban le akarjuk győzni a mozi-fóbiánkat, akkor menjünk el moziba. Valószínűleg aggódva figyeljük majd magunkat, hiszen félünk. A félelemtől kicsit hevesebben dobog a szívünk. Mit teszünk? Ha kimenekülünk a moziból, és jobban leszünk, megnyugszunk és ezt gondoljuk: kaptunk egy „büntetést” a kezdődő rosszullétet, mert bementünk a moziba, és amikor kimenekültünk, kaptunk egy „jutalmat”, hiszen jobban lettünk. Ezzel megerősítjük a pánikunkat, és segítünk a tovaterjedésében. Hiszen valószínűleg előbb-utóbb a liftben, a repülőn, a metróban, vagy a munkahelyi értekezleten is megtalál minket a félelem.

Milyen megoldást kínál a kognitív gondolkodás?

Milyen megoldást kínál a kognitív gondolkodás?A fentiek logikájából következik, hogy a helyhez, bezártsághoz kötődő pánik (agórafóbia) akkor múlik el, ha beleállunk és benne maradunk a helyzetben akkor is, ha rosszul leszünk. A legtöbb pánikos attól fél, hogy elveszíti az eszméletét, a kontrollját valamilyen nyilvános helyen és senki nem fog segíteni neki. Vagy azt gondolják róla, hogy részeg, vagy drogozott. Ezért, ha van kísérője, aki tud a gondjairól, teljes biztonságban érzi magát, és ilyenkor a legritkább esetben támad a pánik.

Sokkal nagyobb a gyors gyógyulás esélye a pánikból, ha vállaljuk a rosszullét kockázatát és bátran benne maradunk a helyzetben egyedül, bármennyire rossz is. Pánikosként tudjuk, hiszen számtalanszor megtapasztaltuk, hogy a tüneteink ahogy jöttek, úgy el is múltak, csak közben megkínoztak minket. S ha nem menekülünk ki a helyzetből, a pánikunk fog elmenekülni tőlünk. Amint megtapasztaljuk a saját erőnket, és használjuk a tanult módszereket a figyelmünk terelésére, a pánikunk egyre gyengül, végül elmarad az életünkből.

Ha érintett vagy, vannak pánik tüneteid, gyere és tanuld meg használni a segítő és az önsegítő módszereket! Nem kell félelemben élned, van választásod.

Félelmetes gondolatok, pánikos viselkedés - Ne pánikolj, gyógyulj meg!

Jöjj el, bátran! Tiszta szívvel és sok szeretettel segítek.

Problémám van, segíts!
Időpontot kérek!




Megkeresésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot az első interjú időpontjának egyeztetése érdekében!

 Mondd, te mit választanál? - Miért olyan nehéz a választás?

Lelki Titkaink hírlevelek

Igazmondó álmaink » Ego building tréning » Önértékesítő tréningek » Megváltozott párkapcsolat »

Pánik és szorongás » Szerelem és szeretet » Házasság » Miért nehéz ma… » Ego bulding tréningek »

Adunk a véleményedre » A véletlen » Asszertivitás, asszertív viselkedés »

Az érzékelés és a mentális energia » Mentális erőszak » Kiégés » Tudatos önfejlesztés »

Önérvényesítés vagy önfeladás? » Kiégés a munkában – kiégés a magánéletben »

A párkapcsolat teljességéről és a túlzott kötődésről » Testbeszéd - Gesztus szótár »

Összeillőség vizsgálat » Hogyan tudhatod meg, hogy összeillesz-e pároddal? »

Hogyan kerüljem el, hogy legyőzzenek? » Hogyan legyél valódi nő? » Hogyan legyen sikeres? »

Hogyan neveljünk sikeres és kiegyensúlyozott gyermeket? » Hogyan legyen sikeres? »

Kire üssön a gyerek, ha nem a szüleire? » Mi is az a pszichoszomatika? »

Hogyan kerüljük el a mobbing áldozatának szerepét? » Allergia tünetek elleni tréning »

Hogyan alakul ki kamaszkorban az önbizalomhiány? » Hogyan éljek stressz mentesen? »

Asszertív kommunikációs tréning szülinapi akcióval » Hogyan legyen kamasz gyermeked magabiztos? »

Kamaszok és vidéki tréningek » Mi is az kodependencia? A társfüggőségről » Társfüggőség teszt »

Hogyan takaríts meg 8 000 forintot? » Depresszió nélkül élni » Tudj nemet mondani! »

Érintés, simogatás, ölelés » Óév búcsúztató önismereti tréning » Lélekpillangó »

Lélekpillangó szavazás » Hogyan kerülheted el a kiégést? » Hogyan legyél sikeres? »

Párkapcsolati GPS » Hogyan segíti az asszertív viselkedés az egyenrangúságot? »

Hogyan készüljünk fel a Húsvétra? » Hogyan legyen kamasz gyermeked magabiztos? »

Gyásztanácsadó képzés » Jó szex » A gyermeki agresszió » Ne pánikolj, gyógyulj meg! »

Mire vágynak a férfiak? » Mire vágynak a nők? » Asszertivitás a hosszú élet titka »

Az önérvényesítő, erőszakmentes kommunikáció » Feszültség és stressz-oldás mesterfokon »

Gondoltál már arra, hogy ez a munkahelyi kiégés, a burn out? » Kamasz asszertív kommunikáció »

Miben segíthetünk? » Különbözőség és egyenrangúság a férfi-nő kapcsolatban »

Skype™-os Pszichológiai Tanácsadás » Öngyilkosság helyett válaszd az életet! »

Önbizalom gyorssegély » A karácsony 2012-ben is szerethető » Szilveszteri babonák »

Hogyan legyél magabiztos? » Hogyan legyen kamasz gyermeked magabiztos? »

Ami mindenkinek jó » Küzdjünk együtt a depresszió ellen » Pedagógus burn out »

Hívásra házhoz megyünk » Tuti program az őszi szünetre » Minden elmúlik »

Megoldások stresszhelyzetben » Kerüld el a Nagy Karácsonyi Zabálás csapdáját! »

Kerüld el a kamaszkor csapdáit! » Kerüld el a kiégés csapdáit! »

Csak azt adhatjuk magunkból, ami bennünk van! » Az önálló felnőtt személyiség »

Ha „mélyen” érzed magad… » Vívjak vagy vívódjak? » Befektetett szeretet »

Mondd, te tudsz zsiráf nyelven beszélni? » Mondd, te ütésálló vagy? » Hiába beszélek? »

Hogyan kezeljük a párkapcsolati problémáinkat? » Az önelfogadás akadályai »

Akarsz professzionális segítő lenni? » Lehet-e barátság férfi és nő között? »

Önfeláldozás a kötelesség oltárán » Amikor nem működik a hűség fékje »

Hogyan küzdhetőek le a párkapcsolat nehézségei? » Ne legyél vendég a saját életedben! »

Viselkedési formák » Elégedett vagy a saját szexuális életeddel? »

Téged ért már szexuális zaklatás? » Szerelmi bánat feldolgozása » Miben segít a pszichológus? »

Beszéld sikeresre magad! » Kamasz önismereti tábor » Az asszertív kommunikáció akadálya »

Melyek voltak a legsikeresebb hírlevelek? » A nő aki nem kívánnak, a férfi akinek nem téma a szex »

A kamaszok szeretnek beszélgetni » Pánik - ésszerűtlen félelem »

Hogyan ne legyél a szóbeli bántalmazás áldozata? » Megcsaltak? Te csaltál? » Szakítás után »

Önsorsrontás tudománya » Asszertív, önérvényesítő viselkedés és kommunikáció »

Hogyan lehetsz gyásztanácsadó? » Kire üssön a gyerek, ha nem a szüleire? »

Hogyan szeresd önmagadat? » Hozzád érkezem » Bontakozz ki a múlt öleléséből »

Mikor kezdj gyanakodni, hogy a párod szakítani akar? » Stressz » Magány » Karácsony stressz nélkül»

Hogy ezek a mai kamaszok milyenek? » Néhány nap, és fellobban a gyertyák lángja »

Akarsz sikeres újévi fogadalmat tenni? » Párkapcsolati problémák - Párkapcsolat teszt »

Párkapcsolati problémák - Ezek a nők… » Neked is látszik már az arcodon? » Talpraesetten válaszolni »

Kamasz érzelmek » Lehet stressz nélkül élni? » Depi vagy depresszió? »

Bírálat helyett elismerést adjunk » Öngyilkosság helyett kérj segítséget! » Mit okoz a félelem? »

Anyává válni » Apává válni » Gyermek születeik » Bizalmatlan természetű vagy? »

A pszichoszomatika és az árnyékszemélyiség » Ne égj ki, nem érdemes! »

A panaszkodás pszichológiája » A bocsánatkérés pszichológiája »

Amikor a férjem először megerőszakolt » Önismeret és önbizalom nélkül nem megy »

Milyen férfira vágyik az erős nő? » Apának alkalmatlan? » Stressz cserebere »

A szülői örökségek (gyökerek) csapdája » A kötelesség csapdája » Legyél Te is magabiztos! »

Boldog párkapcsolatban élsz? » Gondoltad volna? » Narcisztikus pár » A boldog élet titka »

Az étkezés zavarai - elhízás » Párkapcsolati problémák » Párkapcsolati problémák 2. rész »

Gyászfolyamat válás alatt, válás után » Nehéz egyedül élni » Halál, gyász, gyászfeldolgozás »

Mit akarnak a nők » Mit akarnak a férfiak? » Hogyan reagálunk a különböző szituációkban? »

Vigyázat, válásveszély! » Félelem - pánikbetegség » Az ajándékozás művészete »

Stressz és a türelem » Közeledik a karácsony » Különben dühbe jövünk… »

Lebecsülés és megbecsülés a kapcsolatban » Önbecsülés » Változások a férfi, női szerepekben »

Egyedül is jó társaságban vagy? » Társfüggő tréning » A viccesen bántalmazó szülő »

Milyen ember vagy Te? » Elköteleződni képtelen férfiak » Elköteleződni képtelen nők »

Párkapcsolat - szakítás elfogadása » Ha elhagyott a szerelmed »

A kritika megfogalmazása és fogadása » A fogyókúra lelki okai » A szívinfarktus pszichoszomatikája »

Kiégés (Burnout) fázisai » Miért nehéz pozitívan gondolkodni? » Az ezerarcú kamasz »

Gazdasági kiszolgáltatottság a párkapcsolatban » Az öndiagnosztizálás rejtelmei »

Velem mindent megtehetnek? » Mondd, te mit választanál? » A bántalmazó ember típusai »

Az Asperger szindrómás kamasz » Félelmetes gondolatok » Megszakadt kapcsolatok »

A válási gyász » Mi a különbség a férfierő és a férfierőszak között? »

Budapest, 2019. október 25.

Szeretettel:

Csehák Hajnalka pszichológus

Csehák Hajnalka pszichológus

info@lelkititkaink.hu
Mobil : (0620)353-7262
Skype : lelkititok

Belépés a LELKI TITKAINK honlapra

Ha megtetszett a LELKI TITKAINK Mentálhigiénés Stúdió tevékenysége, kérlek ajánld ismerőseidnek is.