Gyakran Ismételt Kérdések   E-mail
Keresés

Hogyan félünk a koronavírustól?

Koronavírus, járvány, veszélyhelyzet, félelem.
Te hogyan félsz?

Hogyan félünk a koronavírustól? Koronavírus, járvány, veszélyhelyzet, félelem. Te hogyan félsz?Hogyan félünk a koronavírustól? Koronavírus, járvány, veszélyhelyzet, félelem. Te hogyan félsz?

Mi a veszélyhelyzet?

A veszélyhelyzet az a bizonytalan állapot, amely fordulhat rosszra vagy fordulhat jóra. Fel kell készülni arra, hogy a kialakult helyzetet nem lehet az eddig megszokott módszerekkel kezelni. Jelen pillanatban egészségügyi veszélyhelyzet alakult ki, aminek az egyéneken kívül az élet más területeire (gazdasági, társadalmi) is komolya hatása van.

A megszokott jogainkat ekképpen borítja fel a veszélyhelyzet:

Korlátozhatóvá válik

  • a magánlakás sérthetetlenségének joga

  • a véleménynyilvánítás szabadságának joga

  • a békés gyülekezéshez való jog

  • a magánélet tiszteletben tartásához fűződő alapjogok

  • a foglalkozás szabad megválasztásához való jog

  • a tudományos élet szabadságának joga

Hogyan hat az emberi pszichére a veszély?

Hogyan hat az emberi pszichére a veszély?Veszélyhelyzetben az egyén pszichológiai egyensúlya felborul. Az egészséges ember az életre, a minél jobb életre összpontosít. Amikor „veszélyes” járvány ígérkezik, minden ember distresszt (negatív, azaz ártalmas stresszt) él meg, ezt a hétköznapi szóhasználatban félelemnek hívjuk. A félelem mértéke függ az egyéni megküzdési mechanizmusoktól, függ az információk pontosságától, és függ attól is, hogy tehetetlenül tűrni kell-e a fenyegetett helyzetet, vagy tehetünk valamit a saját és a szeretteink védelmében.

Félelem a betegségtől

Félelem a betegségtőlJárványos megbetegedések esetén szorongunk, félünk, idegesek vagyunk, mindenképpen lelkileg megterhelő helyzetben vagyunk. A legtöbb emberre negatív hatással van a veszélyhelyzet, a cselekvési potenciálja, a cselekvőképessége gátlás alá kerül, szinte megbénul az adott helyzetben. A pszichológia debilizáló szorongásnak hívja azt az állapotot, amikor a gondolkodásunk ráfeszül az adott helyzet félelmetes voltára, tanácstalanná válunk, alkalmatlannak érezzük magunkat a megküzdésre, a figyelmünket nem tudjuk az adódó feladatainkra fordítani.

Vannak személyek, akikből a veszélyhelyzet hozza ki a legjobb teljesítményt. Ők a facilitáló félelem állapotába kerülnek, mozgósítani tudják a problémamegoldó képességeiket, képesek megőrizni a nyugalmukat, koncentrálni tudnak az adódó feladatok megoldására. Képesek arra, hogy egyszerre lássák globálisan a helyzetet és a részleteket, és vészhelyzetben, amikor jó megoldás nincs, a legkisebb rosszat ki tudják választani.

Félelem a betegségtőlAz egészségünk a legféltettebb kincsünk, ezért a betegségtől való félelem az ideges feszültségtől (remélem, nem leszek beteg) a pánikig (biztos, hogy el fogom kapni a legsúlyosabb betegséget), vagy a hipochondriáig (már érzem is a tüneteket, megbetegedtem) terjed. Veszélyhelyzetben megváltozik a gondolkodásunk és a cselekedeteink is, rosszul alszunk, elfelejtünk dolgokat, figyelmetlenné, szétszórttá válunk. Növekedik a rajtunk eluralkodó lelki teher.

Félelem a kényszertől

Látjuk, hogy vannak országok, amelyeken belül országrészeket elzárnak a többitől, sőt egész országot elzárnak a többi országtól, bízva abban, hogy ez megállítja a vírus terjedését. Jó a kitűzött cél? Igen, akár életmentőnek is nevezhetjük. Mégsem hozza a félelem enyhülését.

  • Vannak, akikre nagyon erősen hatnak a rossz hírek. Akik nagyon beleélik magukat a mások félelmébe, annyira azonosulnak a rettegő embertársaikkal, hogy a saját érdekeikről teljesen megfeledkeznek. Hozzászoktak, hogy mások elvárásai szerint éljenek és gondolkodjanak, a saját elvárásaikat, kívánságaikat, vagy megoldásaikat elvetik, pedig lehet, hogy jobb ötleteik volnának másoknál.

  • Félelem a kényszertőlAzok az embertársaink, akik gyermekkorukban nem kapták meg az életkoruknak megfelelő védettséget, egy szokatlan, veszélyeket hordozó helyzetben nem tudják elfogadni, ha valaki önzetlenül segíteni szeretne. Bár nagyon vágynak arra az érzésre, hogy nincsenek egyedül és van segítség a számukra is, a kínált segítséget mégis visszautasítják. Ők azok, akiknek nincs begyakorolt mintájuk az érzelmi kapcsolódásra, összefogásra, a segítség elfogadására.

  • Vannak, akik erősen tekintélyelvű nevelést kaptak, ők azok, akik vakfegyelemmel, feltétel és gondolkodás nélkül engedelmeskednek vészhelyzetben, és eszükbe sem jut a saját megoldások keresése. Mindent pontosan teljesítenek, amit „megparancsolnak” nekik, sem a saját életükre, sem a közösség érdekére nem képesek konstruktívan gondolni, engedelmeskednek a külső hatásnak. Akit mintaszerűen nevelnek, az vészhelyzetben is azt teszi, amit mondanak neki, hiszen, ha nem így tennének, a félelem mellé gyötrően erős szégyenérzettel is együtt kellene élniük.

  • A teljesen szabadon nevelt, „majd a gyerek eldönti” nevelésben részesülők felnőttként veszélyhelyzetben gyakran lázadó viselkedést tanúsítanak. Vészhelyzetben a dacviselkedés tovább növeli a veszélyt. Fontos tudni, hogy a mindennel ellenkezők, a „csakazértis” dacosak, az ellenállók gyakran úgy gondolják, hogy ők csak a szabadságukat védik, ám ez veszélyhelyzetben katasztrofális lehet, mivel hajlamosak szélsőséges viselkedéssel érvényt szerezni a „szabad döntéseiknek”. Ők kevésbé együttgondolkodók, kevésbé fegyelmezettek.

  • Félelem a kényszertőlNem feledkezhetünk meg azokról a félelemtől szenvedő embertársainkról sem, akik tanult mintáik és lelki beállítódásuk alapján a képzeletükben minden létező negatív szcenáriót, forgatókönyvet lejátszanak. Valós alapú és képtelen történeteket képzelnek el, a fantáziájuk szab csak határt az önpusztító képzelgéseiknek. Szenvednek ők és szenved a környezetük, mert még a képtelennek tartott eseményektől való félelem is ragadós.

  • Hogyan fél az a személy, aki egészséges, de a lezárt területen belül reked, és tűrni kényszerül a következményeket? Aki az otthonában reked, ám a munkája olyan, hogy személyes részvételt, munkahelyi megjelenést igényel? Felfoghatja kényszerszabadságnak, de üröm az örömben, hogy fizetés nélküli a kényszerszabadság. Az emberek nagy része fizetéstől fizetésig él, tehát a létét veszélyezteti, ha minimum 2 hétre kiesik a munkájából. Az ő számukra a koronavírus megjelenése az egészségük féltése mellett, vagy a helyett az egzisztenciális félelmet hordozza, a zsigeri félelmet a létbizonytalanságtól. Ilyenkor gyakran a düh a félelem megjelenési formája.

Mi emberek sokrétűek és bonyolultak vagyunk, sokféleképpen élünk, és sokféleképpen félünk. Ha nehezen birkózol a félelemmel, segítünk.

Hogyan félünk a koronavírustól? Koronavírus, járvány, veszélyhelyzet, félelem. Te hogyan félsz? - Lelki titkaink hírlevél

Jöjj el, bátran! Tiszta szívvel és sok szeretettel segítek.

Problémám van, segíts!
Időpontot kérek!





Megkeresésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot az első interjú időpontjának egyeztetése érdekében!

Hogyan félünk a koronavírustól? Koronavírus, járvány, veszélyhelyzet, félelem. Te hogyan félsz? - Lelki titkaink hírlevél

Lelki Titkaink hírlevelek

Igazmondó álmaink » Ego building tréning » Önértékesítő tréningek » Megváltozott párkapcsolat »

Pánik és szorongás » Szerelem és szeretet » Házasság » Miért nehéz ma… » Ego bulding tréningek »

Adunk a véleményedre » A véletlen » Asszertivitás, asszertív viselkedés »

Az érzékelés és a mentális energia » Mentális erőszak » Kiégés » Tudatos önfejlesztés »

Önérvényesítés vagy önfeladás? » Kiégés a munkában – kiégés a magánéletben »

A párkapcsolat teljességéről és a túlzott kötődésről » Testbeszéd - Gesztus szótár »

Összeillőség vizsgálat » Hogyan tudhatod meg, hogy összeillesz-e pároddal? »

Hogyan kerüljem el, hogy legyőzzenek? » Hogyan legyél valódi nő? » Hogyan legyen sikeres? »

Hogyan neveljünk sikeres és kiegyensúlyozott gyermeket? » Hogyan legyen sikeres? »

Kire üssön a gyerek, ha nem a szüleire? » Mi is az a pszichoszomatika? »

Hogyan kerüljük el a mobbing áldozatának szerepét? » Allergia tünetek elleni tréning »

Hogyan alakul ki kamaszkorban az önbizalomhiány? » Hogyan éljek stressz mentesen? »

Asszertív kommunikációs tréning szülinapi akcióval » Hogyan legyen kamasz gyermeked magabiztos? »

Kamaszok és vidéki tréningek » Mi is az kodependencia? A társfüggőségről » Társfüggőség teszt »

Hogyan takaríts meg 8 000 forintot? » Depresszió nélkül élni » Tudj nemet mondani! »

Érintés, simogatás, ölelés » Óév búcsúztató önismereti tréning » Lélekpillangó »

Lélekpillangó szavazás » Hogyan kerülheted el a kiégést? » Hogyan legyél sikeres? »

Párkapcsolati GPS » Hogyan segíti az asszertív viselkedés az egyenrangúságot? »

Hogyan készüljünk fel a Húsvétra? » Hogyan legyen kamasz gyermeked magabiztos? »

Gyásztanácsadó képzés » Jó szex » A gyermeki agresszió » Ne pánikolj, gyógyulj meg! »

Mire vágynak a férfiak? » Mire vágynak a nők? » Asszertivitás a hosszú élet titka »

Az önérvényesítő, erőszakmentes kommunikáció » Feszültség és stressz-oldás mesterfokon »

Gondoltál már arra, hogy ez a munkahelyi kiégés, a burn out? » Kamasz asszertív kommunikáció »

Miben segíthetünk? » Különbözőség és egyenrangúság a férfi-nő kapcsolatban »

Skype™-os Pszichológiai Tanácsadás » Öngyilkosság helyett válaszd az életet! »

Önbizalom gyorssegély » A karácsony 2012-ben is szerethető » Szilveszteri babonák »

Hogyan legyél magabiztos? » Hogyan legyen kamasz gyermeked magabiztos? »

Ami mindenkinek jó » Küzdjünk együtt a depresszió ellen » Pedagógus burn out »

Hívásra házhoz megyünk » Tuti program az őszi szünetre » Minden elmúlik »

Megoldások stresszhelyzetben » Kerüld el a Nagy Karácsonyi Zabálás csapdáját! »

Kerüld el a kamaszkor csapdáit! » Kerüld el a kiégés csapdáit! »

Csak azt adhatjuk magunkból, ami bennünk van! » Az önálló felnőtt személyiség »

Ha „mélyen” érzed magad… » Vívjak vagy vívódjak? » Befektetett szeretet »

Mondd, te tudsz zsiráf nyelven beszélni? » Mondd, te ütésálló vagy? » Hiába beszélek? »

Hogyan kezeljük a párkapcsolati problémáinkat? » Az önelfogadás akadályai »

Akarsz professzionális segítő lenni? » Lehet-e barátság férfi és nő között? »

Önfeláldozás a kötelesség oltárán » Amikor nem működik a hűség fékje »

Hogyan küzdhetőek le a párkapcsolat nehézségei? » Ne legyél vendég a saját életedben! »

Viselkedési formák » Elégedett vagy a saját szexuális életeddel? »

Téged ért már szexuális zaklatás? » Szerelmi bánat feldolgozása » Miben segít a pszichológus? »

Beszéld sikeresre magad! » Kamasz önismereti tábor » Az asszertív kommunikáció akadálya »

Melyek voltak a legsikeresebb hírlevelek? » A nő aki nem kívánnak, a férfi akinek nem téma a szex »

A kamaszok szeretnek beszélgetni » Pánik - ésszerűtlen félelem »

Hogyan ne legyél a szóbeli bántalmazás áldozata? » Megcsaltak? Te csaltál? » Szakítás után »

Önsorsrontás tudománya » Asszertív, önérvényesítő viselkedés és kommunikáció »

Hogyan lehetsz gyásztanácsadó? » Kire üssön a gyerek, ha nem a szüleire? »

Hogyan szeresd önmagadat? » Hozzád érkezem » Bontakozz ki a múlt öleléséből »

Mikor kezdj gyanakodni, hogy a párod szakítani akar? » Stressz » Magány » Karácsony stressz nélkül»

Hogy ezek a mai kamaszok milyenek? » Néhány nap, és fellobban a gyertyák lángja »

Akarsz sikeres újévi fogadalmat tenni? » Párkapcsolati problémák - Párkapcsolat teszt »

Párkapcsolati problémák - Ezek a nők… » Neked is látszik már az arcodon? » Talpraesetten válaszolni »

Kamasz érzelmek » Lehet stressz nélkül élni? » Depi vagy depresszió? »

Bírálat helyett elismerést adjunk » Öngyilkosság helyett kérj segítséget! » Mit okoz a félelem? »

Anyává válni » Apává válni » Gyermek születeik » Bizalmatlan természetű vagy? »

A pszichoszomatika és az árnyékszemélyiség » Ne égj ki, nem érdemes! »

A panaszkodás pszichológiája » A bocsánatkérés pszichológiája »

Amikor a férjem először megerőszakolt » Önismeret és önbizalom nélkül nem megy »

Milyen férfira vágyik az erős nő? » Apának alkalmatlan? » Stressz cserebere »

A szülői örökségek (gyökerek) csapdája » A kötelesség csapdája » Legyél Te is magabiztos! »

Boldog párkapcsolatban élsz? » Gondoltad volna? » Narcisztikus pár » A boldog élet titka »

Az étkezés zavarai - elhízás » Párkapcsolati problémák » Párkapcsolati problémák 2. rész »

Gyászfolyamat válás alatt, válás után » Nehéz egyedül élni » Halál, gyász, gyászfeldolgozás »

Mit akarnak a nők » Mit akarnak a férfiak? » Hogyan reagálunk a különböző szituációkban? »

Vigyázat, válásveszély! » Félelem - pánikbetegség » Az ajándékozás művészete »

Stressz és a türelem » Közeledik a karácsony » Különben dühbe jövünk… »

Lebecsülés és megbecsülés a kapcsolatban » Önbecsülés » Változások a férfi, női szerepekben »

Egyedül is jó társaságban vagy? » Társfüggő tréning » A viccesen bántalmazó szülő »

Milyen ember vagy Te? » Elköteleződni képtelen férfiak » Elköteleződni képtelen nők »

Párkapcsolat - szakítás elfogadása » Ha elhagyott a szerelmed »

A kritika megfogalmazása és fogadása » A fogyókúra lelki okai » A szívinfarktus pszichoszomatikája »

Kiégés (Burnout) fázisai » Miért nehéz pozitívan gondolkodni? » Az ezerarcú kamasz »

Gazdasági kiszolgáltatottság a párkapcsolatban » Az öndiagnosztizálás rejtelmei »

Velem mindent megtehetnek? » Mondd, te mit választanál? » A bántalmazó ember típusai »

Az Asperger szindrómás kamasz » Félelmetes gondolatok » Megszakadt kapcsolatok »

A válási gyász » Mi a különbség a férfierő és a férfierőszak között? » Hagyd itt! » Ünnep után »

Öszintén a nárcizmusról » Házasság és gazdasági kötelék » Te hogyan félsz? » Ha így gondolkodsz »

Budapest, 2020. március 13.

Szeretettel:

Csehák Hajnalka pszichológus

Csehák Hajnalka pszichológus

info@lelkititkaink.hu
Mobil : (0620)353-7262
Skype : lelkititok

Belépés a LELKI TITKAINK honlapra

Ha megtetszett a LELKI TITKAINK Mentálhigiénés Stúdió tevékenysége, kérlek ajánld ismerőseidnek is.