Gyakran Ismételt Kérdések   E-mail
Keresés

A kiégés (burn out) a párkapcsolatban

A párkapcsolati burn out szindróma

Kiégés (burn out) a párkapcsolatbanA kiégés (burn out) jelenségéről leginkább a munka világában hallunk. Aki magán- és szabadidejét sem kímélve éjt nappallá téve dolgozik, könnyen kellemetlen tünetek között vergődve találhatja magát. Ráadásul a burn out szindrómások jó részének bicskája éppen abba törik bele, hogy otthon is szeretnének megfelelni, ám egy idő után elszakad az érzelmi és pszichikai megterhelések kibírásáért felelős cérna.

Az utóbbi időben mintha nem értenétek szót egymással. Minden apróság vitát szül, vagy éppen az ellenkezője történik: otthonotok falai között hasogat a csend. Lehet, hogy nálatok is a párkapcsolati burn out szindróma áll a háttérben?

Akárkiben is indul meg az eltávolodás folyamata, mindkét fél áldozattá válik…

A kiégés (burn out) jelentkezése: A jéghideg jelen

Akárkiben is indul meg az eltávolodás folyamata, mindkét fél áldozattá válik. Áldozat az, aki magában tapasztalja – még ha definiálni nem is tudja – a kiégést, és az is, aki mellette elszenvedi. A párkapcsolati burn out egyébként azokat veszélyezteti, akik tisztázás helyett hosszú ideje hurcolják magukban a problémákat, nem képesek szavakba önteni vágyaikat, és lassan a megoldáshoz is gyengének érzik magukat. Nehéz egy burn outos mellett élni, mert többnyire magába fordul, semmihez és senkihez nincs kedve, nyugtalan, frusztrált, végletekig lehangolt. Legbelül pedig – bár párja ezt akkor fogja csak felismerni, ha már diagnosztizálta a kiégést – üresnek, gyengének, „selejtesnek” érzi magát.

Vajon ez már a kiégés (burn out)?

Ha a közösen töltött idő jéghideggé válik, ha párunk inkább magába gubózik, és csak akkor kommunikál, ha muszáj, esetleg rendszeresen későn jár haza, és amikor mellettünk van, akkor is úgy érezzük, mintha fényévekre lenne tőlünk. Persze elkezdünk okok után kutatni, hiszen egyre halmozódnak bennünk a kérdések: már nem tart minket vonzónak? Vajon kihűltek az érzései? A szexmegvonás is figyelmeztető jelként szolgálhat: a burn outos úgy próbál időt nyerni magának, hogy mindenféle testi közeledést elutasít. A kapcsolatokat életben tartó „az egyik éhes, a másik jóllakat” elv ezzel megdől.

A női és férfi kiégés

A szakemberek szerint azonban vannak nemenként elkülöníthető jelei a kapcsolati kiégésnek. A nők inkább a szerelemmegvonást alkalmazzák (és ezzel együtt a szexet is bojkottálják), míg a férfiaknál a szex akkor sem kerül feltétlenül parkolópályára, ha az érzelmeik kiégése már megkezdődött. A gyengédség megtagadása tehát tipikusan női fegyver, amely az elvárások ki nem elégítettségét hivatott jelezni. A kiégett nő, bár gyengének és zavarodottnak érzi magát, mégis hatalomra vágyik, hiszen úgy érzi, saját önértékelése a tét. Tudat alatt bízik abban, hogy ha megvonja a férfitől a figyelmet, a törődést és a gyengédséget, akkor a markában tarthatja. Mondjuk addig, amíg le nem tisztul benne, hogy hogyan tovább.

A régen lappangó folyamatot a nőknél a másikban való csalódás és a féltékenység válthatja ki, míg a férfiaknál leginkább akkor jelentkezik, ha fokozott nyomás alatt érzik magukat a kapcsolatban. Például a nő sürgetné már a kapcsolat törvényesítését, a férfi azonban nem tartja fontosnak ezt a lépést, mindennek tetejébe azt kell tapasztalnia, hogy bűnhődnie is kell emiatt.

A szexmegvonás mindkét nem esetében csak a jéghegy fájdalmas csúcsa. Ami ennél sokkal rosszabb, az a kapcsolatra telepedő, hallgatag bizonytalanság, ami szép lassan mindkét fél reményeit megöli, ha nem képesek időben visszafordítani a folyamatot.

A kiégés (burn out) ellen: Tanulj meg újra nevetni magadon!

Mi van akkor, ha a szakítás gondolata – mint végső megoldás – csak az egyikőtökben fogalmazódik meg? Íme néhány dolog, amely megfontolandó, mielőtt menekülőt fújnál:

  • Nézz szembe a kapcsolatban lappangó problémákkal, személyes sértettséged félretéve mondd el párodnak, hogy miért veszítetted el a lelkesedésed és motivációd.
  • Csalogasd elő újra a vágyaidat – amelyek elhalványultak vagy el is felejtődtek –, és tisztázd le a pároddal, hogy társad szeretne-e lenni ezek megvalósításában. Ne mondj le az igényeidről!
  • A helyes döntés meghozásához szükséged lesz a belső energiáidra!
  • Szentelj több időt a barátaidnak és a hobbijaidnak, járj el sportolni, masszíroztatni, sétálj nagyokat magadban. Emellett fordíts elegendő időt az éjszakai pihenésre is. A burn outból való felépüléshez elengedhetetlen a napi 8-9 óra alvás.
  • Adj esélyt a másiknak arra, hogy emlékeztessen rá, mi is köt(ött) össze benneteket. Csináljatok olyan programokat, amiben mindketten örömötöket lelitek. Ha ez mégsem sikerül, egyúttal megerősítést is nyerhetsz arról, hogy kettőtök között már nem működik a dolog.
  • Szakítsd ki magad gondolatban a jelenből. Bármennyire is fátyolosnak látod a jövőt, próbáld magad elé idézni, mi lesz veled (veletek) 3 hónap múlva. Minél többször idézed fel ezt a jövőképet, annál nagyobb az esélye, hogy önbeteljesítő jóslattá válik.

Tények a kiégés (burn out) jelenségéről

  • Az együtt érző emberek hajlamosabbak a végletekig kimeríteni magukat, így kiégni is.
  • Nőknél gyakoribb, hiszen egyszerre többféle társadalmi szerepnek kell megfelelniük.
  • Ha hosszú ideig nem ismerik fel, depresszióhoz is vezethet.
  • Testi tüneteket is ölthet: fejfájás, hidegrázás, hányinger, izomgörcsök, állandó fáradtság, alvási zavarok, gyomorfekély, szívpanaszok és magas vérnyomás kísérheti.
  • Ne akard mindenáron kikerülni a konfliktust! Egy tányérdobálós veszekedés sok sérelmet, kényes pontot tisztázhat, a hosszúra nyúló hallgatás viszont csak időhúzás. Ha kiállsz magadért, önbizalmad is erősödni fog!
  • Akármilyen reménytelennek látszik a helyzet, próbáld meglelni a jó oldalát. Például ha csak az egyedüllét réme tart vissza a szakítástól, gondolj arra, hogy a szabadság új távlatokat nyit meg számodra. Ha pedig szíved egyik darabkája még a párodhoz húz, erősítsd magadban a pozitív emlékeket és érzéseket. És a legfontosabb: tanulj meg újra nevetni saját magadon!

Kiégés terápia avagy a türelem rózsát terem?

Néhány tanács arra az esetre, ha a párodon észleled a magánéleti kiégés jeleit:

  • Nagyon fontos, hogy éreztesd vele: szereted, fontos számodra, és bármit megtennél azért, hogy jobb kedvre derítsd! Ha pillanatnyilag nem is viszonozza az érzéseidet, később duplán meghálálja majd a törődésed.
  • Ne erőltesd rá a társaságod, vagy azokat a programokat, amelyek igazából neked fontosak. Hagyd, hogy kicsit a maga útját járja, mert ha csak együtt ücsörögtök a súlyos csendben, a nyomasztó hangulat hirtelen döntéseket szülhet.
  • Ha csak együtt ücsörögtök a súlyos csendben, a nyomasztó hangulat hirtelen döntéseket szülhet
  • Ha a kapcsolatotok túlságosan egyoldalúvá válik, valószínűleg benned is megindul az eltávolodás folyamata. Párod értékeit szem előtt tartva csak addig tűrd ezt az állapotot, amíg úgy érzed, nem sérülsz emberi méltóságodban. Ha kedvesed egyértelműen érezteti veled, hogy részéről vége, próbáld lélekben elengedni. A párkapcsolati burn out ugyan felhívhatja a figyelmet a kapcsolat bizonyos hiányosságaira, és ilyen szinten új energiákat is adhat a kapcsolatnak, de a szindrómában rekedés szép lassan mindkettőtöket felemészthet majd.

Kiégés (burn out) a párkapcsolatban

Hogy neked is sikerüljön,

kattints ide, és jelentkezz most

Kiégés (burn out) tréningünkre!

Rendezvénynaptár:

Kiégés (burn out) tréning: További információ és jelentkezés »

Kiégés (burn out) tréning
Jelentkezz kiégés (burn out) megelőző tréningre!




Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Pedagógus burn out - Kiégés elleni tréning »

Pedagógus burn out - Kiégés elleni tréning
Jelentkezz kiégés elleni tréningre!




Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Hasznos olvasmányok a kiégés (burnout szindróma) témaköréből

A kiégés (burn out) kialakulása » A kiégés (burnout szindróma) fázisai »

Hogyan ismerjük fel a kiégés (burnout) tüneteit? »

A kiégés (burnout szindróma) az informatikus pályán » A kiégés (burn out) a párkapcsolatban »

Burnout (kiégés) teszt » Egy óvodapedagógus önvallomása a kiégés (burnout) jelenségéről »

Mit lehet tenni kiégés (burnout) ellen? »

Ha megtetszett a LELKI TITKAINK Mentálhigiénés Stúdió tevékenysége, kérlek ajánld ismerőseidnek is.